Send oss din vintersykkel-selfie

Fredag 12. februar er den internasjonale vintersykkeldagen. På grunn av den uavklarte smittesituasjonen i Bergen om omegn, blir det dessverre ingen fysisk markering av denne i år. I stedet inviterer Miljøløftet til fotokonkurranse, der vintersyklistene oppfordres til å sende inn bilder av seg selv med roser i kinnene og frost i barten.

Helst ville Thor Haakon Bakke, byråd for klima, miljø og byutvikling stått langs sykkelveien i morgenrushet og heiet de trofaste vintersyklistene frem på den internasjonale vintersykkeldagen. Men alle fysiske arrangement måtte utgå i år når mobiliteten i Bergen og omegn skal begrenses mest mulig. 

— I stedet markerer vi i Miljøløftet den internasjonale vintersykkeldagen ved å gjøre stas på noen heldige syklister, sier byråden og viser frem den sykkelvennlige, vanntette ryggsekken. Miljøløftet-sekken er fylt med godbiter til både sykkel og syklist, og alle deltagerne i fotokonkurransen er med i trekningen av 15 slike sekker.

— Jeg heier på alle vintersyklister! Med gode piggdekk, lys og gode klær kan de fleste tråkke seg trygt gjennom vinteren. Jeg håper dette inspirerer både ihuga vintersyklister og de som har lyst til å prøve seg litt frem denne vintersesongen, sier byråden.

Miljøløftet-nyheter for syklister

 — I forbindelse med den internasjonale vintersykkeldagen, har Miljøløftet Instagram-konkurranse for vintersyklister. Ved å merke en sykkelselfie av seg selv som vintersyklist med #vintersykkeldagenbergen, eller navnet på en av de andre Miljøløftet-kommunene hvis det er der man bor, er man med i trekningen.

Miljøløftet ønsker også at alle vintersyklister registrerer seg på nettsiden http://winterbiketoworkday.org/, slik at det blir synlig hvor mange som faktisk sykler i våre kommuner selv om minusgrader og snø har inntatt hverdagen. Vintersykkeldagen markeres i en rekke land, og initiativet startet i Canada for snart ti år siden, forteller sekretariatsleder Solveig Paule i Miljøløftet.

Gratis å delta i Sykle til jobben-aksjonen 

Vintersykkeldagen kan også ses som en førpremiere på Sykle til jobben-aksjonen. Selv om selve aksjonen ikke starter før etter påske, er påmeldingen åpnet. Alle som bor eller jobber i en av Miljøløftets avtalekommuner, kan allerede nå registrere seg helt gratis som deltagere på sykletiljobben.no

Tore Koldal, Bjørnefjorden (foto. Thor Brødreskift)

Drøyer frokosten i 16 minus

— Jeg merker at når gradestokken viser et tosifret antall kuldegrader, så sitter jeg med frokosten litt lenger, ler han. Med elven som nærmeste nabo i Eikelandsosen, har han denne vinteren startet turen i mer enn 16 minusgrader oppe ved huset, mens det gjerne blir rundt fire grader mildere når han kommer litt lengre utover. For å holde varmen på sykkelsetet, har han godt med klær og skivotter med to og tre fingre sammen – vanlige hansker blir for kaldt. Kollegaene spør om hvordan han orker, men Tore vil ikke være sykkelopplevelsene foruten.

Regelmessighet er nøkkelen

— Det er så flott når du kommer ut om morgenen og ser månen som er på vei ned. Klart det blir en helt annen opplevelse enn å sette seg i bilen, understreker han. Tore anbefaler at flere prøver seg på å vintersykle, særlig hvis reisen bare er noen få kilometer. --Når du først får regelmessigheten inn i kroppen, kjennes det godt å komme seg ut. Og så har Tore en liten påminnelse til slutt: --Bilistene må ta hensyn til oss som sykler, både vinter og sommer!

Støtte fra kommunen 

Koordinator for sykkelarbeidet til Bjørnafjorden kommune, Arne-Richard Stadaas, gir Tore Koldal sin fulle støtte.

— Som Tore Koldal, om ikke på langt nær like regelmessig, så pendler jeg til jobb på sykkel. Langs smale og uoversiktlige veier, som over lange strekninger er uten gatelys, så er det med en betydelig, men kalkulert risiko at man velger å sykle. Sannsynligheten for å bli påkjørt er ikke spesielt stor, for de aller fleste bilister viser hensyn, men det er den ekstreme konsekvensen av å bli påkjørt, som likevel gjør at risikoen må vurderes. Som ansvarlig for kommunen sitt sykkelfremmende arbeid blir det derfor viktig for meg fremover å øke bevisstheten hos både bilister og syklister, om at vegtrafikk-loven pålegger begge gruppene å utvise gjensidig hensyn.

Line Thuen Waage, Alver  (foto. Thor Brødreskift)

Starter dagen med røde kinn

For Line Thuen Waage fra Alver er vintersykling hovedregelen hver dag hele vinteren. Hun sykler hjemmefra på Frekhaug til arbeidsplassen i Alver kommune på Knarvik hver dag året rundt - så sant det ikke er hjemmekontor. Men heller ikke hjemmekontor får Line til å parkere vintersykkelen. Med piggdekk og barnesete er den en ypperlig mulighet for transporten av minstemann på to år til barnehagen i nærmiljøet.

— Fra der jeg bor til Frekhaug og til jobben på Knarvik, er det bare 5 kilometer og relativt flatt. Det betyr at jeg ikke trenger noe spesielt utstyr. Jeg sykler i vanlig hverdagstøy og trenger ikke en dusj etterpå, men kan gå rett til jobben, forteller Line.

— Hva som er best med å vintersykle? Det er at det er en fin mulighet til å roe litt ned og omstille hodet litt. På sykkelsetet kobler jeg av fra rollen som trebarnsmamma og tuner inn at jeg nå skal være kollega og fagperson. Så kommer jeg meg ut og får beveget meg litt. Jeg starter dagen med røde kinn! 

Og å sykle tar ikke særlig mye mer tid enn å kjøre bil det samme strekket, mener Line.

— Det tar tid å sette seg i bilen, kjøre, finne parkeringsplass og gå det siste stykket til jobben. Jeg får frisk luft og trim på vei rett fra dør til dør, og det tar bare noen minutter mer, smiler Line.

Folk ønsker å sykle mer 

Line jobber som prosjektleder for kommuneplanens samfunnsdel i Alver kommune, og forteller at gode sykkelmuligheter er etterspurt av kommunens innbyggere. 

— Folk ønsker å sykle mer, men det må føles trygt og godt, med god trafikksikkerhet. Mange av dem vi har spurt, sier at de vil sykle mer når det blir bedre tilrettelagt, understreker Line, som har bodd på Frekhaug og jobbet i tidligere Lindås kommune på Knarvik i over 5 år.

Målfrid Eide, Bergen/Askøy  (foto. Thor Brødreskift)

Ingen hindring

Kryssing av en lang bro og en kommunegrense er ingen hindring for vintersyklisten Målfrid Eide. Hun bor på Varden i Fyllingsdalen og sykler til jobb i Askøy kommune, en strekning på rundt 13 kilometer hver vei. –Men jeg er ikke like standhaftig hver vinter, innrømmer hun.

I år er det særlig de lange periodene med hjemmekontor som har lagt en demper på syklingen til Målfrid. Andre vintre har hun tidlig fått på piggdekk og syklet tur-retur Askøy hver eneste dag.

— De siste fem årene har jeg hatt el-sykkel, og det har hjulpet godt på. Når jeg først har fått ut sykkelen, begynner jeg ikke å styre med noe annet. Da er det enklest å ta den både til og fra jobb, mener Målfrid.

Det beste med vintersyklingen er at dagen kommer i gang på en helt annen måte, med masse frisk luft, forteller Målfrid, og lar seg ikke skremme av å krysse en bro på en drøy kilometer.

— Jeg har bare måttet gå av sykkelen én gang, og det var da det kom et voldsomt vindkast like ved ett av brotårnene, smiler den uredde syklisten, som jobber som fagansvarlig for Miljø og landbruk i Askøy kommune.

Les mer om